woensdag 15 oktober 2008

Armoede

Het is vandaag 15 oktober en de bloggers wereldwijd sluiten zich vandaag aan bij 'Blog Action Day 2008'. Ieder jaar in het teken van iets en dit jaar is dit armoede. Nu wil het toeval dat gisteren de 14e was en het nu al drie maanden is voorbij de datum dat mijn sanering zou zijn afgerond. Even kort. Drie jaar (en drie maanden) geleden ben ik daar samen met Angelique in gestapt. Om de schulden van een eigen bedrijf af te lossen. Nu is dat voorbij. We wachten nog op bevestiging maar dat is een detail. Die drie jaar gingen eigenlijk best snel. Toegegeven niet altijd eenvoudig. En veel gedoe. Maar we hadden het nooit echt arm. Niet zo arm dat we niet konden eten. Of een dak boven ons hoofd hadden. In verhouding met mensen die echt niets hebben viel het eigenlijk wel mee. Ik denk wel dat er echte armoede in ons land is. Dat er mensen zijn die echt niet kunnen rond komen of hun kinderen te eten kunnen geven. Met dat oogpunt ben ik die drie jaar aardig doorgekomen. Ik kan me dan ook best wel opwinden als ik zo'n familie Froger in een programma zie waar ze het zo slecht hebben. Voor een fucking maand. Wat triest. Terwijl er dagelijks mensen zijn die niet het vooruitzicht hebben dat het volgende maand voorbij is. Mensen voor wie iedere dag een overlevingsstrijd is. Iets om bij stil te staan als je zelf bij de kassa staat. Je deur achter je dicht trekt. Of even doorzakt in de kroeg. De meesten van ons hebben het zo slecht nog niet. En ik wil ieder oproepen dat programma van Fam. Froger te boycotten. Niet kijken, en als je een kans krijgt er tegen in gaan.

blog comments powered by Disqus