zondag 14 juni 2009

Citroen 2

Ik had een mooie auto gekocht. Een Citroen Xsara 1.4i. Zag hem staan bij een dealer en het viel me op dat ie er gewoon erg goed uitzat.





Vrijwel geen lakbeschadigingen. Strak dashboard enz. Proefrit ging lekker dus de stap genomen en hem gekocht. Maar na een tijdje rijden viel me op dat ie moeilijk optrok. Loeien als ik wilde inhalen of een helling op ging.



Ik kwam op een citroen forum en stelde het probleem. De reactie was dat de koppelingsplaat versleten was. En dat ik die eenvoudig zelf kon vervangen. Nu ben ik niet onhandig maar om dit even zelf te doen zag ik niet zo zitten.



Een mede Rotterdammer stelde voor te helpen. Dat sloeg ik niet af. Hij kwam even kijken en constateerde inderdaad het euvel. Ik kreeg een mooie waslijst met onderdelen die ik netjes verzamelde.



Hij zou samen met een vriend een dagje komen sleutelen. En gisteren was het zover. Na de koffie was het overals aan en de klep open. Het begin was eenvoudig.




Accu los, kabels los. Computer eruit. Wielen eraf. En toen verder. Aandrijfstangen eruit. En toen de bak los. Koppelingsplaat los. En toen begon het vervangen. Alles netjes schoonmaken en terugplaatsen. Het lijkt eenvoudig en dat is het eigenlijk ook.


Maar al met al toch tien uur mee bezig geweest. Pauze natuurlijk tussendoor maar de heren zijn flink bezig geweest in het brandende zonnetje. Bikkelen tot het gedaan is. Aan het einde van de dag bromde de motor weer. De koppeling moest even wennen. Horten en stoten maar na even rijden ging het als nieuw. Ik kan weer inhalen en lekker optrekken. Ik ben Sohail en Lucas dan ook zeer dankbaar. Twee harde werkers die iemand die ze niet daarvoor niet kende, gewoon uit de brand helpen. En geheel belangeloos. En dat is iets wat je niet vaak tegenkomt. Gewoon een medemens helpen. Bedankt mannen!!!

Alle overige foto's staan op mijn Flickr pagina

blog comments powered by Disqus